Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
24.05.2012 23:18 - Новият стар парен локомотив
Автор: clan Категория: Забавление   
Прочетен: 2412 Коментари: 0 Гласове:
1

Последна промяна: 24.11.2015 14:37


 Днес на връх празника на българската писменост децата имаха възможност да се повозят във влак, теглен от парен локомотив. Срещу малка сума, която много малко би подкрепила бюджета на БДЖ получиха възможност да усетят какво са чувствали някога хората, пътували с влак, теглен от парен локомотив. Младите хора бяха много въодушевени от преживяното и на мен ми стана мило, защото си спомних времето, когато на път за студентска експедиция в Родопите пропътувахме част от пътя с теснолинейка. Преживяването беше незабравимо. Влакът се движеше бавно и докато преодоляваше височините ние наблюдавахме екзотичния пейзаж наоколо, седнали на откритите площадки в края на вагоните, а някои от колегите  пъргаво слизаха, късаха цветя и отново се мятаха обратно на площадката при общите овации на състудентите си.

Спомни си и времето когато хората от квартала се събуждаха обляни в пот от силното пухтене на локомотива, който като не успяваше да се справи с нагорнището се връщаше по инерция и атакуваше отново и отново с още по-силна пара... Да не говорим за машинистите, завършили местната казарма, които надуваха свирката на парния локомотив отсечено в такт с всеизвестната войнишка закачка „Чорба каша, чорба каша-топъл хляб“. Какво ги вълнуваше тези момчета, че целият квартал спи в очакване на следващия работен ден. Вече будни хората отброяваха дългите минути на желязната схватка на релсите с колелата на влака, докато се източваше дългата композиция. Тогава децата се радваха на минаващите влакове и се забавляваха като брояха вагоните и цистерните, които понякога стигаха до 50.

Разбира се тази емоция на децата към нещо, което не са виждали и  не са преживели е обяснима. Те няма как да знаят колко бавно се пътуваше някога с тези влакове, които преодоляваха разстоянието Бургас-София с често закъснение, което понякога стигаше до час-два. Те няма как да знаят с какво нетърпение очаквахме електрифицирането на железопътните линии, които увеличиха скоростта на влаковете и докато се радвахме на това удобство почти не усетихме изчезването на парните локомотиви. Така си останахме с очакването на удвояването на всички оживени линии, което пък щеше да ни спаси от закъснението на влаковете. Така все още се дивим на факта как в една Швейцария министърът на транспорта се извинява за едноминутно закъснение за цяла година...

Е, сега вече не само няма парни локомотиви, но вече няма и нощни пътнически влакове, Днес по иначе доста оживената линия Бургас-София се движат доста по-малко на брой и доста по-къси композиции, което е доста тъжна констатация за българската икономика. Няма и казармата в оня вид, когато беше задължителна, няма и нощните закачки на младите машинисти. Няма много неща... След дълги години на всякакво затъмнение днес нямаме време да чакаме, бързаме да променяме, да се променяме, да трупаме нови впечтления и спомени. Само понякога в компания някой се сеща да разкаже за тези преживявания, които стават достояние на децата ни и формират представата им. В бързината да променим нещата се сещаме, че вече не е останало нищо с което да онагледим спомените си.

Но само толкова! Без носталгия... Остана ни само очакването за бърза промяна, която по нашенските стандарти май се вмества в българската поговорка: “Бързай бавно!“

Все пак хубаво е, че този парен локомотив е бил спасен от скрап в битката за оцеляване на БДЖ и още по-хубавото е, че са били намерени средства за реставрация, за да могат днес децата и внуците ни да го видят не само като експонат, но да почувстват и емоцията в действие.

Яна Танева




Гласувай:
1



Следващ постинг
Предишен постинг

Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: clan
Категория: Лични дневници
Прочетен: 259259
Постинги: 57
Коментари: 188
Гласове: 913
Архив
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930